EN DAG I HUVUDSTADEN STOCKHOLM







Bilder från  dagen i huvudstaden Stockholm
Fotograf: Michaela Stuxgren

 
Min lediga Onsdag som jag och min mamma skulle tillbringa i huvudstaden, Stockholm var toppen. Det var precis något som jag behövde, lämna ön även om det bara var för en dag och få se något annat, tankar på något annat och bara ha mysigt tillsammans med min mamma. 

Vi började med att byta bil i innerstan med min morbror innan vi begav oss mot hamnen och båtkön. 
07:05 med båten Gotland avgick vi från Visbyhamn, vi gled ner i resturangtorget med att det gick ut i högtalarna att det var strax över 400 resenärer. 
Vårt första skrattanfall var precis efter vi glidit ner på varsin stol. Då det dök upp en man i lång kavaj, bakoåt slickathår och solbrillor jag skulle säga helt klart en maffiagubbe typ. Mamma skrattar och säger han ser rätt bra skum ut, när han kommer gående. Dock är det roligaste att han glider ner vid bordet brevid oss tillsamans med en liknande man, vi brister ut ännu mer i skratt. 

Vi fortsätter med att plocka upp block och pennor och börjar diskutera vattenpass, medan vi även båda två funderar i tystnad på om den där skumma männen är maffiagubbar eller en vanliga italienare och varför den ena sitter emd solbrillor inomhus?
Det är efter vi hämtat frukostbrickan, som jag får höra att dessa två maffiagubbar börjat prata med mamma på engelska. Båtresan fortsätter och det är när det är ungefär 30 minuter kvar av båtresan då den andra mannen böjer sig fram och börjar fråga oss saker om Gotland. Då vågar jag fråga om han är italienare och vad dem gjort på Gotland? 
Det kommer fram att dessa två skuma män är italienare från Neapel, som varit på semester på Gotland i fyra dagar och verkligen är fascinerade över naturen. Vi frågar dem vad dem gillar bäst och förvånade brister vi ut i nästa skrattanfall, när dem talar om att dem gillar socken Slite bäst. Slite av alla ställen? Ni som bor på Gotland eller varit på Gotland, förstår nog mitt beteende när jag fick höra socken Slite. 

Resan fortsätter ot stockholm och första stoppet blir Radne Motor i Handen, för att hälsa på familjen Radne. sämre släktingar och nära vänner till familjen och hela släkten. Kul att åter igen se dem, dock  synd att jag inte hann träffa Maries grabbar Freddan och Jonas, som var i skolan. 
Nästa stopp blev dagens mål IKEA i Kungenskurva, efter missat ett x antal avfarter. Vi satte igång med en gång och det första jag stoppade i IKEA påsen var faktiskt en ny säng. Jag hade åkt till IKEA för att inhndla en garderob som jag även gjorde, men när vi kom tillsängavdelningen kunde jag inte motstå att inköpa en ny säng också. Köttbullar och mos i resturangen på IKEA och sedan mer handling som tallrikar, bestick och sängkläder. Ja man kan ju fråga sig, har jag tänk att flytta hemifrån inom det närmaste eller? Kanske kanske, men det är såna bra ha saker som kommer att komma till användning och är bra och ha, för jag har ju inte så mycket innan. 

Klockan blev över sex, när vi var färdiga och packat in allting i bilen. Då tog vi oss en sväng förbi ICA MAXI Haninge. Mamma och jag var lika nyfikna på hur både blomavdelningen och special avdelningen såg ut, yrkesskadade människor kollar in sina arbetsplatser på sin lediga fritid. Det var fint och väldigt stort, men tror ändå att jag gillar ICA MAXI Visby bäst ändå.
Pizza i Nynäshamn sedan fick jag efter snart tre år med körkort och mycket tjat, hoppa in i förarsätet och köra ner till båten och även upp för rampen på Gotlandsbåten. Lycklig och glad, över att jag äntligen har gjort det. Kan vara löjligt, men jag prickade där av en av alla saker jag skall göra innan jag dör.

Båtenfärden hem sov jag mesta delen, för var helt slut efter dagen i storstaden. Men det var riktigt kul att få hänga med min mamma och hoppas snart vi gör om något liknande.