ROMA socken


Efter familjemiddagen i Fredagskväll, tog jag bilen mot Roma och Lucas med familj. Med snö på vägarna, tog jag mig ändå fram väldigt bra, lite föriktigare än vanligt dock.
I Roma bjöds det på en ritktigt mysig Fredag med filmtittande.  "I love Beth Cooper" hette filmen som vi såg efter, ha letat runt på tvn efter något bra.
När vi kände doften av ostbogarna, som Anders kom in med. Bröt Lucas ut och ville gå till affären, för att köpa chips. Dock tittade han på klockan och insåg, att det var försent. För att affärerna i Roma, stänger ju tidigare än i stan. Så det blev ostbogar och årets första peppakakor, för min del.

Lördagen var rätt långt gången, när vi vaknade efter en efterlängtad sovmorgon. Men ändå gled vi runt i snön, som fallit mot marken på eftermiddagen. Hjälpte till att hänga upp ljuslampor i träden, så det lyste vackert när mörkret kom. Bestämde mig för att stanna kvar i Roma, så käkade en mysig middag med roliga historier av familjen Hallgren. Tror verkligen att landetsbarn har bättre sammanhållning, än stadsbarnen. För alla historeier jag fick höra under kvällen, var roliga, spännande och mysiga historier som alla dessa familjer/ grannar gjort tillsammans i Roma. Å det vet jag aldrig att jag fått upplevt med mina grannar, är det pga att folk är mer instängda i stan? Dock kom jag på en heldrös i historier och upplevelser, som hänt under tiden jag varit barn och levt, som jag gjort tillsammans med med familj, vänner och släkt. Jag som gillar historier och att höra upplevelser, njöt med ett stort leende under tiden jag hörde alla historier. Dock kom längtan efter familjen, där hemma i stan.
Resten av kvällen, hängde vi ute på Roma tillsammans med Lucas några kompisar. Använde oss av en parkering, för att sladda lite i snön.
Efter sladdat oss fram i snön, tog vi oss en tur till Lucas farmor och farfar, kul att få tillfället att träffa mer släkt. Kan erkänna, att få träffa familj och släkt betyder mycket för mig, så riktigt tacksam att jag fick träffa dem. Även få se kort på Lucas och Gurra, när dem var mindre.
Hemma strax innan tio, intog vi soffan tillsammans med Lucas föräldrar. Dock tog det inte långt tid, innan det var dags för nyheter och vi gav upp och hamnade i sängen. Å det tog verkligen inte långt tid, innan vi somnade i varanadras famnar.


Söndagen väcktes vi strax inna nio, å till tio var vi iväg till Romakyrka. Gurra som konfimand, var tvungen att delta när Romakyrkan skulle återinvigas efter ha resturerats, så klart hängde vi på för att kolla. En mysig härlig gudtjänst, dock en aning lång. Men sällskapet och julstämningen som kändes, vägde upp den långa gudtjänsten mycket väl.
Efter det drog vi hem för att käka lunch, innan vi på eftermiddagen tog oss mot Roma skolan och pulka backen. För lite pulkaåkning, men mest snowboardsåkning som jag blev film och kamera kvinna för.











Med härliga röda kinder, frusna tår kom vi sedan in i värmen och värmde oss efter två timmar i snön. Jag och Lucas knäppte på filmen, "karate kid". En riktigt rolig och bra film, verkligen ett filmtips till er kära läsare!

Klockan slog mot sex, å jag begav mig ut på vägarna och mot stan. Hemma var jag saknad och efterlängtad, dem hade dock väldigt svårt att erkänna det allihop. Men erkänner borta bra, men hemma bäst och saknat dem det har jag minsann gjort, även fast att jag alltid känner mig lika välkommen hos familjen Hallgren i Roma. Käkade mat tillsammans med hela familjen samlad, sedan drog jag och mamma iväg på näst sista Aqua biken. Kallt i vattnet, men kändes skönt efteråt. Hemma med lite glögg, myste sig hela familjen upp i soffan tillsammans framför reprisen Beck. Som jag efter ett kort tag, somnade till och tog mig därför till sängen tidigt.  









"Den första snön, är den som är mest minnesvärld i år"










Barnet, med kärt, många namn, Michaela Stuxgren